Pastaroji savaitė – iššūkis elektromobilių vairuotojams, pagalbos kelyje reikėjo 3 kartus dažniau

0
157

Prasidėjus šalčiams su automobilio variklio paleidimo problemomis susiduria ne vienas vairuotojas, ir elektromobilių savininkai – ne išimtis. Elektromobilio baterijos, orui atšalus iki –10 laipsnių temperatūros, išsenka greičiau – nuvažiuojamas atstumas gali sutrumpėti net perpus, o įkrovimo greitis sulėtėja. Ekspertai primena, kad žiemą keliuose reikėtų būti atidesniems, laikytis saugaus atstumo, sumažinti greitį, o tam, kad rytą nereikėtų skubiai ieškoti įkrovimo stotelės, pravartu žinoti, kaip tinkamai pasirūpinti elektromobiliu.

Kaip rodo draudimo bendrovės „If“ iniciatyva atlikta reprezentatyvi gyventojų apklausa, nors Lietuvoje vis dar populiariausi dyzeliniai ir benzininiai automobiliai – juos turi atitinkamai 69 proc. ir 37 proc. apklaustųjų, tačiau elektromobiliai populiarėja. Per artimiausius penkerius metus juos įsigyti planuoja apie 9 proc. lietuvių, o dešimties metų bėgyje net 34 proc., 26 proc. šiuo klausimu kol kas yra neapsisprendę.

Kaip pagrindines priežastis, kodėl elektromobilio dar neturi, 75 proc. respondentų įvardijo aukštą kainą, 40 proc. pažymėjo neturintys patogaus būdo jį įkrauti, 37 proc. mano, kad vienu įkrovimu nuvažiuojamas atstumas yra per mažas. Yra ir kitų priežasčių – 16 proc. teigia netikintys, kad elektromobiliai yra tvarus pasirinkimas, 14 proc. jais nepasitiki, o 9 proc. įvardija per mažą pasirinkimą.

„Vis dėlto apklausos rezultatai rodo, kad elektromobiliai Lietuvoje populiarėja, o tai reiškia, kad vis daugiau lietuvių pripažįsta jų naudą gamtai. Džiugu, kad dėmesys tvarumui auga ir daugelis svarsto per ateinančius metus įsigyti elektromobilį“, – komentuoja draudimo bendrovės „If“ transporto žalų grupės vadovė Guoda Jasaitė.

Didžiausias šalčio iššūkis – baterijai 

Atšalus orams, net 30 proc. elektromobilio baterijos energijos gali būti sunaudojama salonui šildyti. Kaip teigia „Ignitis“ Elektromobilių tinklo plėtros skyriaus vadovas Andrius Šeršniovas, taip yra dėl to, kad elektros variklio efektyvumas viršija 95 proc., tai reiškia, jog jis panaudoja beveik visą energiją, o šilumai prarandami vos keli procentai. Dėl to vėsesniu oru elektromobilis ir jo salonas nešyla natūraliai. „Štai vidaus degimo variklių efektyvumas retai siekia 40 proc., todėl tokie automobiliai sušyla vien nuo iššvaistytos energijos“, – aiškina A. Šeršniovas.

Be to, ekspertas pabrėžia, kad šaltis veikia ne tik elektromobilį, bet ir jo vairuotoją – jam neramu matant, kaip elektromobilio baterija senka, o nuvažiuojamas atstumas trumpėja. Anot jo, tokiu atveju nėra ko nerimauti, nes tai nėra ilgalaikė problema. Taip elektromobilis paprasčiausiai prisitaiko prie pasikeitusių oro sąlygų – atšilus orams su vienu įkrovimu vėl pavyks nuvažiuoti įprastą atstumą.

„Jei prognozuojami šalčiai, reikėtų detaliau susiplanuoti keliones, rinktis optimalų greitį, nes kuo greičiau važiuojame šaltą dieną, tuo sparčiau senka baterija. Taip pat reikėtų teikti pirmenybę sėdynėms ir vairui šildyti – tai eikvoja mažiau energijos, o jei abejojama, ar pavyks pasiekti įkrovimo stotelę, šildymą geriau visiškai išjungti. Norint sušildyti saloną, patartina tai daryti įkraunant automobilį – taip bus naudojama energija iš tinklo, o ne iš baterijos“, – pataria A. Šeršniovas.

Jam pritaria ir G. Jasaitė, kuri teigia, kad nors šią žiemą kreipimųsi dėl patirtų žalų dar sulaukta nedaug, pastarąją savaitę atvėsus orams elektromobilių savininkams trigubai dažniau nei įprastai prireikė pagalbos kelyje. „Tokiais atvejais, kai baterija išsikrauna nepasiekus suplanuoto tikslo, praverčia specialus kasko draudimas elektromobiliams – turintiems jį artimiausią įkrovimo stotelę padedame pasiekti bet kuriuo metu“, – teigia „If“ žalų ekspertė.

Kita neretai pasitaikanti problema žiemą – lėtesnis baterijos įsikrovimas. Naujesniuose automobiliuose vis dažniau montuojami optimalią baterijų temperatūrą ir greičiausią įkrovimą pasiekti padedantys šilumos siurbliai, o tokio neturintiems A. Šeršniovas pataria automobilį įkrauti požeminėje aikštelėje ar kitoje uždaroje patalpoje, jei tik yra tokia galimybė. Kitu atveju reikėtų skirti daugiau laiko ne tik baterijai įkrauti, bet ir nusiteikti, kad, kol lauke šalta, ji išsieikvoti gali daug sparčiau.