Penktadalis bendrovės Vilniaus šilumos tinklų (VŠT) įsigyto kuro geležinkelių transportu gabenamas iš uostamiesčio, kur jis nuo spalio pradžios buvo laikomas AB „Klaipėdos nafta“ talpyklose. Visas šiuo metu Klaipėdoje esantis mažasierio mazuto kiekis į sostinę, VŠT gamybinę teritoriją, bus atgabentas iki spalio 31 d.
Mažasierio mazuto įsigijimo sutartį VŠT rugsėjo 12 d. sudarė su didžiausios pasaulyje žaliavų prekybos grupės „Glencore“ padaliniu „Glencore Energy UK LTD“. Mažasieriu mazutu planuojama iš dalies pakeisti drastiškai rinkoje brangusias gamtines dujas.
„Jei Vilniaus šilumos ūkyje nebūtų pradėtas naudoti mažasieris mazutas, šilumos kainos būtų dvigubai aukštesnės. Neturime jokio pagrindo tikėtis, kad Rusijos energetinis šantažas pasibaigs. Reaguodami į sudėtingas aplinkybes, norime būti maksimaliai pasiruošę sklandžiai tiekti šilumą ir karštą vandenį gyventojams, todėl užsitikrinome alternatyvios kuro rūšies atsargas, kurios leidžia Vilniuje turėti vienas mažiausių šilumos kainų lyginant su visa Lietuva“, – sako sostinės vicemeras Valdas Benkunskas.
Kaip rezervinis kuras mazutas Vilniuje bei kituose šalies miestuose buvo naudojamas ir anksčiau, todėl VŠT turėjo infrastruktūrą, reikalingą mažasierio mazuto deginimui. Šiuo metu infrastruktūra paruošta naudojimui: atnaujinta geležinkelio atšaka, išbandytos ir suremontuotos mažasierio mazuto priėmimo, iškrovimo ir saugojimo sistemos.
„Laikinas mažasierio mazuto kaip papildomos kuro rūšies grąžinimas leidžia mums būti tikriems, kad galėsime užtikrinti vilniečiams gyvybiškai svarbios paslaugos – šildymo – tiekimą. Atnaujinta geležinkelio atšaka rieda penktadalis visam šildymo sezonui reikalingo mažasierio mazuto. Atliktoje Poveikio aplinkai vertinimo atrankoje pateikti kvapo bei triukšmo sklaidos modeliavimai rodo, kad naudojant mažasierį mazutą kaip vieną iš kuro rūšių šilumai gaminti, triukšmo ir kvapo leistinos normos aplinkos ore nebus viršytos“, – pasakoja VŠT vadovas Gerimantas Bakanas.
VŠT ir „LTG Cargo“ mažasierio mazuto transportavimo sutartį pasirašė spalio mėnesio pradžioje, taip užtikrindami, kad mažasieris mazutas bus atgabentas tinkamomis sąlygomis nuo pat uostamiesčio iki Vilniaus termofikacinės elektrinės Nr. 2. Mažasierio mazuto pristatymas pareikalavo itin atsakingo ir detalaus planavimo, nes visas įsigytas kiekis bus pristatomas be pertraukų – pagal detaliai sudėliotą grafiką.
„Toliau diversifikuojame veiklą į Vakarus. Kartu siūlome naujas galimybes klientams vidaus rinkoje. Mažasierio mazuto gabenimas per Lietuvą tvaresniu geležinkelio transportu išsiskirs kompleksinių sprendimų poreikiu. Tam, kad kuras Vilniuje galėtų būti iškrautas efektyviai, jį iš Klaipėdos jūrų uosto į pristatysime itin greitai ir užtikrinant tikslius grafikus. Šie pervežimai bus organizuojami pasitelkiant atskirą lokomotyvą ir trumpesniais – 32 vagonų – sąstatais“, – teigia „LTG Cargo“ vadovė Eglė Šimė.
Visas mažasieris mazutas į Lietuvą importuojamas iš nesankcionuotų šalių – tai yra viena iš esminių sutarties su „Glencore Energy UK LTD“ sąlygų.
VŠT pradės naudoti mažasierį mazutą tuomet, kai oro temperatūra lauke pareikalaus papildomų pajėgumų – kai visi šilumos punktai ims pilnai veikti. Mažasierio mazuto poreikis priklausys ir nuo to, kaip veiks nepriklausomi šilumos gamintojai, tiekiantys iš biokuro pagamintą šilumos energiją.
Kaip atskleidė visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ vasaros pabaigoje atlikta vilniečių apklausa, pusė Vilniaus gyventojų sutinka, kad sostinėje artėjantį šildymo sezoną kaip viena iš kuro alternatyvų, šalia kitų jau naudojamų kuro rūšių, laikinai būtų naudojamas mažasieris mazutas. Preliminariais skaičiavimais, ateinantį sezoną 56 proc. viso šilumos gamybai sunaudojamo kuro turėtų sudaryti biokuras ir iš nepriklausomų šilumos gamintojų įsigyjama šilumos energija, 7 proc. – gamtinės dujos, 36 proc. – mažasieris mazutas, 1 proc. – dyzelinas.