Kaip iš daugiabučių kiemų „iškrapštyti“ metalo laužą

0
25

Šiais laikais daugeliui žmonių turint ne po vieną, o po kelias mašinas dažnai jų nebeapsimoka parduoti ar remontuoti. Todėl kai kurie šeimininkai vengia jomis tinkamai pasirūpinti. Sena, nenaudojama transporto priemonė yra laikoma atlieka, kurią būtina tinkamai utilizuoti, o daugiabučių kiemus užgriozdinusių tokių automobilių savininkai gali sulaukti ir baudų. Atskirose savivaldybėse pirmą kartą ji gali sieki nuo 70 iki 140 eurų, o toliau nevykdant prašymų susitvarkyti – ir iki 300 eurų. Taip pat  teisiniu keliu galimas automobilio konfiskavimas. Praktika rodo, jog didžioji dalis gyventojų paraginti pasirūpina transporto priemonių išvežimu ir griežtesnių priemonių netenka imtis. Vis dėlto, pasitaiko ir tokių atvejų, kai likimo valiai paliktų automobilių savininkų nepavyksta nustatyti. Tada prasideda bešeimininkio turto pripažinimo procedūra – automobilis yra nutempiamas į specialią aikštelę, metus laiko jis būna apskaitoje ir, jei per tą laiką neatsiranda savininkas, kreipiamasi į teismą, kad turtas būtų perduotas valstybės žinion. Tada sprendžiama, ką su juo daryti – utilizuoti ar parduoti.

„Koks nors kitoks senienos panaudojimas – ne pagal paskirtį – draudžiamas, nes tai realus pavojus aplinkosaugai: teršalai gali pasklisti bet kuriuo momentu. Be to, įmanomi ir nelaimingi atsitikimai. Mūsų asociacija padeda būtent tiems vairuotojams, kurie patys nusprendžia tvarkytis bei laikosi nustatytų reikalavimų, pagal kuriuos visą automobilio gyvavimo ciklą privalu rūpintis juo, iki kol bus išardytas ir perdirbtas, – teigia AGIA vadovė Rita Zdanevičienė. – Asociacija vienija įmones, užsiimančias eksploatuoti netinkamų transporto priemonių sutvarkymu. Tai apima senų automobilių surinkimą, gabenimą, ardymą, išmontavimą, atliekų rūšiavimą, ir pridavimą. Per keletą metų pavyko pasiekti, jog galimybių ir pasirinkimų, kur priduoti neeksploatuojamą automobilį bei jo dalis, yra išties daug. Dabar, tikrai, kur kas paprasčiau yra priduoti automobilį utilizavimui, gauti atlygį, nei laikyti jį nenaudojamą kieme ir vėliau sulaukti administracinės nuobaudos“.

AGIA asociacijos direktorės teigimu, iš transporto priemonių utilizavimą vykdančių ūkio subjektų dėl jų veiklos poveikio aplinkai reikalaujama turėti specialius įrenginius, leidžiama veikti tik tam tikrose vietose, jie privalo turėti taršos leidimus, licencijas, kvalifikuotus darbuotojus, teikti įvairias apskaitas bei ataskaitas, nuolat stebėti ir vykdyti teisės aktų reikalavimų pakeitimus. Tokių įmonių veikla kasmet yra tikrinama valstybės priežiūros institucijų. Gyventojai, priduodantys utilizavimui savo transporto priemones, turėtų pasitikrinti, ar šią paslaugą siūlanti įmonė turi leidimą verstis tokia veikla. Kitu atveju didelė tikimybė, kad bevertės autodetalės ar nebetinkamos panaudojimui ypatingai taršios medžiagos atsidurs nelegaliuose sąvartynuose, kurie aplinkosaugininkams ir miškininkams vis dar kelia nemažai rūpesčių.

Norint išvežti metalo laužu tampančia seną transporto priemonę daug pastangų neprireiks

Savininkas gali kreiptis į AGIA ir taip sužinoti, kur arčiausiai galima priduoti automobilį arba jo dalis. Vietų ir pasirinkimų tikrai daug.

Jei senieną nori išvežti ne jos šeimininkas, teks kreiptis į policiją arba savivaldybės atsakingą instituciją – greičiausiai tai bus Viešosios tvarkos skyrius. Pareigūnai ar savivaldos darbuotojai pabandys identifikuoti nenaudojamo automobilio savininką ir paragins imtis veiksmų dėl jo pašalinimo. Jei nepavys nustatyti, kam priklauso turtas, jį išveš atsakingi asmenys, nelaukdami kol įvyks nelaimė – neretai tokių nebenaudojamų transporto priemonių bakuose būna likę degalų, o agregatuose itin kenksmingų skysčių.