Netinkamai tvarkomos nebenaudojamos padangos iki šiol kelia rūpesčių aplinkosaugininkams 

0
58

Kasmet gamtoje surenkama apie 1000 tonų įvairių šiukšlių. Didžiausią rūpestį nuolatinių talkų organizatoriams kelia atokesnėse vietose verčiamos ar vandens telkiniuose skandinamos buitinės bei stambių gabaritų atliekos, tarp kurių vis dar gausu ir naudotų automobilių padangų.

„Pirkdamas naujas padangas vartotojas iš anksto sumoka ir už utilizavimą. Todėl norime priminti, kad gyventojai nekauptų jų savo namuose ar garažuose, o dar blogiau nepaliktų šių pavojingų atliekų neleistinose vietose – pamiškėse, apleistuose pastatuose ir panašiai – nes gresia didelės baudos. Senas padangas privalo paimti servisai, kuriuose jos yra keičiamos. Deja, mes dar gauname pranešimų, kad kai kurie meistrai atsisako tai padaryti. Taip neturėtų būti. Tad gyventojui labai svarbu rinktis automobilių servisą, kuris atsakingai tvarko susidariusias automobilines atliekas“, – sako „AGIA“ asociacijos direktorė Rita Zdanevičienė.

Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos pateiktais duomenimis, baudos už netinkamai utilizuotas padangas gali svyruoti labai skirtingai, priklausomai ne tik nuo pažeidimo pobūdžio bet ir nuo aplinkai padarytos žalos. Kiekvienas atvejis ar tyrimas vertinamas atskirai ir individualiai.

Bauda fiziniams asmenims dažniausiai siekia nuo 30 iki 90 Eur, o maksimali – nuo 2300 iki 2900 Eur. Jos dydis tiesiogiai susijęs ir priklauso nuo pašalinto atliekų kiekio. Juridiniams asmenims dažniausios baudos – nuo 300 iki 850 Eur, o maksimalios – nuo 1700 iki 6000 Eur. Suma taip pat priklauso nuo kiekio.

Vis dėlto, Administracinių nusižengimų kodekso 247 straipsnyje nustatyta, kad priklausomai nuo išmestų padangų atliekų kiekio bauda privačiam asmeniui gali būti paskirta net iki 4300 eurų ir daugiau. Dėl neleistinoje vietoje išmestos kiekvienos padangos dar reikės sumokėti 44 eurus ir už žalą gamtai.

Tinkamai susitvarkyti paprasta: trūksta tik sąmoningumo

Svarbu žinoti, kad automobilių atliekos kelia didelį pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai. Gamtoje jos suyra tik per 120-140 metų. Pasitaiko, jog gyventojai senas padangas neteisėtai degina ir tai tampa netgi gaisrų priežastimi. Liepsnodamos jos į aplinką išskiria didelį kiekį itin kenksmingųjų medžiagų.

Lietuvoje dėvėtas padangas galite priduoti į stambiagabaričių atliekų tvarkymo aikšteles, kurių mūsų šalyje jau veikia maždaug 120, autoservisuose ir padangų pirkimo vietoje.

Stambiagabaričių atliekų tvarkymo aikštelėse nemokamai galima priduoti iki 5 naudotų padangų per metus. Aikštelės dažnai turi ir atskirą konteinerį arba vietą joms surinkti.

Autoservisai ir padangų parduotuvės privalo priimti tiek naudotų padangų, kiek nusipirkote arba kiek montuojate naujų.

Taip pat bet kokį skaičių nebenaudojamų padangų galima perduoti, susimokėjus tam tikrą mokestį, licencijuotiems atliekų tvarkytojams.

Padangos dėl savo gamybos sudėties gali būti labai žalingos aplinkai 

Jei padangos tiesiog atsiduria aplinkoje, jos gali užteršti dirvožemį, vandenį ir orą. Tuo tarpu priduotos į oficialias utilizavimo vietas tvarkomos ir perdirbamos taip, kad būtų sumažintas jų neigiamas poveikis gamtai.

Kadangi padangos natūraliai sunkiai skaidomos, išmetimas į vandens telkinius ar šalia turi ilgalaikių pasekmių. Po truputį irdamos jos mikroplastikų pavidalu patenka į vandens gyvūnų ir augalų ekosistemas, galiausiai – į maisto grandinę.

Nelegalus atsikratymas visais atvejais sukelia rimtų padarinių aplinkai, sveikatai ir ekonomikai. Todėl labai svarbu laikytis  tvarkymo taisyklių bei užtikrinti, kad jos būtų utilizuojamos itin atsakingai. 

Perdirbtos padangos vėl tarnauja žmonėms

„Tinkamai perdirbtos padangos ne tik tausoja gamtą, bet ir mažina planetos išteklių naudojimą. Nes gaminiai iš perdirbtų padangų vėl tarnauja žmonėms ar bent jau tampa energijos šaltiniu. Tačiau visas procesas turi prasidėti nuo labai svarbaus žingsnio – nebetinkamos naudoti turi būti paliktos tik tam skirtose vietose ir niekur kitur. Jų neturėtų likti ir mūsų garažuose ar sandėliukuose, nes ir ten kelia didesnį ar mažesnį pavojų tiek žmonių sveikatai, tiek aplinkai”, – teigia „AGIA” direktorė.

Automobilių, sunkvežimių, orlaivių ir sunkiasvorių transporto priemonių padangos, pasibaigus jų eksploatacijai yra viena iš problemiškiausių ir sunkiausiai perdirbamų atliekų rūšių. Vis dėlto, šiais laikais jas perdirbus į granules gauta medžiaga maišoma su asfaltu, naudojama garso izoliacijai, prieplaukų apsaugai, hipodromų, vaikų žaidimų aikštelių, sporto aikštynų dangoms, naujų padangų gamybai, kai kuriais atvejais atstoja kurą ar pakeičia anglį.

Padangų perdirbimas šiuo metu laikomas esmine tvaraus atliekų tvarkymo sudedamąja dalimi.

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, į mūsų šalį padangas įveža daugiau nei 300 įmonių. Perdirbimui atliekos daugiausiai išgabenamos į Lenkiją.